تبلیغات
دانستنی ها - قطارهای مغناطیسی
چهارشنبه 30 شهریور 1390  10:14 ق.ظ
نوع مطلب: (خودرو ،) توسط: amir daryani

 

Maglev یا حمل و نقل شناور مغناطیسی(MagneticLevitation), نام تکنولوژی جدیدی می باشد که با توجه به مشخصه های برجسته اش انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد خواهد کرد. "ماگلو" نوعی از حمل و نقل می باشد که قطار را به طور شناور و کاملا جدا از زمین به وسیله نیروی الکترومغناطیسی به طرف جلو می راند. این روش جدید سریع تر، راحت تر و مطمعن تر از روش حمل و نقل کنونی، همراه با چرخ های مرسوم می باشد..
به دلیل وجود نیروی محرکه اصلی این سیستم در ریل آن، به جای خود قطار، این قطارها بسیارسبک و کنترل آنها در سراشیبی ها بسیار آسان می باشد. ریل های استفاده شده در این سیستم نیز از مواد سبک ساخته شده است. تکنولوژی ماگلو (
Maglev ) این اجازه را به قطار می دهد که به راحتی به سرعت هواپیما ها ( 500 تا 580 کیلومتر در ساعت) دست یابد.

تکنولوژی
در حالت کلی دو نوع ماگلو وجود دارد، یکی سیستم تعلیق الکترومغناطیسی ( EMS ) و یکی سیستم تعلیق الکترو دینامیکی ( EDS
)
در سیستم تعلیق الکترو مغناطیس، قطار با داشتن الکترومغنا
طیس بسیار قوی بر روی ریل فشار آورده که همین عمل باعث معلق ماندن آن می شود. این مغناطیس ها در جهت ریل تنظیم شده و بوسیله کنترل باز خورد (feedback control)
، میزان تعلیق خود را محاسبه و حفظ می نماید.
سیستم تعلیق الکترودینامیک به شیوه دیگری عمل می کند بدین صورت که هم ریل و هم قطار دارای مغناطیس می باشند که قطار به وسیله نیروی دافعه قطب های هم نام ارتفاع و فاصله خود را از ریل نگه می دارد.
قسمت مغناطیس قطار از الکترومغناطیس های به هم پیوسته ( مثل ماگلو
JR
) یا از مغناطیس های پایدار تشکیل شده است. قسمت مغناطیس ریل ها نیز از تحریک منطقه توسط سیم پیچ های مغناطیسی به وجود می آید.
درسرعت های پایین سیم پیچ های کنونی توانایی تحمل وزن قطار را دارا نمی باشند و باید برای ثبات آنها در هنگام ایست کامل و در سرعت های پایین چرخ ها و یا وسایل شبیه آن در زیر قطار وجود داشته باشند تا قطار به سرعت های بالا دست یافته و از زمین جدا شود. برای این منظور سیم پیچ های بکار رفته در ریل ها، باعث حرکت رو به جلو قطار شده و همچنین با نیروی مغناطیسی فوق العاده خود باعث تعلیق قطار می شوند. همچنین این سیم پیچ ها یک موتور طولی نیز محسوب می شوند و حالت پیچشی آنها باعث بوحود آمدن یک جریان مداوم الکترو مغناطیس در کل ریل می شود.

سیستم مغناطیسی پایدار EDS:
از مزایای این سیستم می توان به سیستم تعلیق بدون اشکال، عدم نیاز به
نیرو برای فعال کردن مغناطیس ها، قرار گیری منطقه مغناطیسی در زیر قطار و توانایی ایجاد مغناطیس بالا در سرعت های بسیار پایین ( 5 کیلومتر در ساعت ) برای تعلیق قطار نام برد. همچنین در صورت بروز مشکل، قطار قبل از ایست کامل به صورت کاملا آهسته و با ریتم یکنواخت سرعت خود را کم کرده تا کاملا متوقف شود و از معایب آن نیز می توان به نیاز آن به چرخ برای به حرکت در آوردن آن در هنگام ایست کامل و تکنولوژی کاملا جدید و در نتیجه تستی بودن آن اشاره کرد.
هیچ کدام از سیس
تم های فوق هدایتگر و مغناطیس پایدار قادر به تعلیق قطار در وضعیت سکون نیستند، ولی با این حال سیستم مغناطیس پایدار قطار را در سرعت های پایین، نزدیک به ریل نگه می دارد، ولی در هر دو آنها به چرخ در هنگام سکون و سرعت های پایین نیاز هست. در حالی که EMSسیستم تعلیق الکترومغناطیس مجهز به هیچگونه چرخی نمی باشد.

نیروی محرکه:
سیستم تعلیق الکترومغناطیس قادر به ارائه تعلیق و نیروی پیش راننده بوسیله موتور طولی ( سیم پیچ ) می باشد، و این در حالیست که سیستم تعلیق الکترودینامیکی تستی قادر به معلق ساختن قطار بوسیله مغناطیس های نصب شده بر روی خود می باشد.

پایداری:
قدرت تحمل وزن مغناطیس هایی که تنها از الکترومغناطیس و پرمنگنات در آنها استفاده شده است به اندازه کافی نمی باشد، این تئوری را Earn Shawبیان می کند. EMSبر پایه پایداری فعال الکترونیکی طراحی شده است. این چنین سیستم هایی بصورت پایدار میزان فشار وارد بر مغناطیس را اندازه گرفته و الکترومغناطیس را تنظیم می کنند. همچنین با توجه به اینکه تمامی سیستم های تعلیق الکترودینامیک سیستم های متحرک هستند تئوری Earn Shawدر مورد آنها صادق نمی باشد.

مقایسه ماگلو با قطارهای مرسوم
به علت عدم وجود تماس بین ریل و قطار در قطارهای مغناطیسی، اصطکاک بسیار کمی آن هم تنها اصطکاک بدنه قطار و هوا وجود دارد. مصرف قدرت قطارهای ماگلو برای هر مسافر بر کیلومتر در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت 24% کمتر از قطارهای معمولی در سرعت 200 کیلومتر بر ساعت می باشد.
به خاطر عدم حرکت ماگلو بر روی ریل، این قطارها محدودیت سرعت قطارهای معمولی را به خاطر تلرانس ریل و پیچ ها ندارند. سرعت این قطار ها هم اکنون در بعضی موارد به 650 کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است و پیش بینی می گردد سرعت آنها تا 1000 کیلومتر نیز افزایش یابد.
وزن الکترومغناطیس در طراحی
EMSها و EDSیک فاکتوربسیار مهم تلقی می شود، یک میدان مغناطیسی بسیار قوی نیز برای بلند کردن این قطار سنگین وزن مورد نیاز می باشد. در یک مقاله چاپ شده در سال 2004 که متعلق به "ا
نجمن آکوستیک آمریکا" می باشد، چنین ذکر شده است که صدای تولید شده توسط این قطارها بسیار بیشتر از صدای تولیدی قطارهای معمولی با وجود تماس فولاد با فولاد می باشد.
تفاوت صدای این قطارها با قطارهای معمولی 5 دسیبل می باش که عدد کمی نیست. قطارهای فوق سریع الکترومغناطیس خواستار بودجه هنگفتی برای به تولید رسیدن هستند، ولی می توان این هزینه را با هزینه ساخت قطار های معمولی و یا فرودگاه مقایسه کرد. ولی واقعیت دیگری نیز در مساله اقتصادی این قطارها وجود دارد، هزینه کمتر نگهداری و تعمیر این قطارها نسبت به قطارهای معمولی می باشد که همین یکی از نکات مثبت آنها به حساب می آید.
قطار سریع السیر شانگهای با هزینه 1.2 میلیون دلار ساخته شده و هزینه هر مسافر 6 دلار برآورد شده است. این قطار روزانه توانایی جابجایی 20.000مسافر را داراست

منبع : مرکز اطلاعات علمی و تخصصی حمل نقل و ترافیک

http://www.ttic.ir/new/Raili-Magnetic_Trains.asp

 


  • آخرین ویرایش:چهارشنبه 30 شهریور 1390
نظرات()   
   
choc
یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 05:27 ق.ظ
Hi there, its pleasant paragraph on the topic of media print, we all know media is a enormous
source of information.
pure garcinia cambogia reviews fda
یکشنبه 19 فروردین 1397 08:36 ق.ظ
Have actually been taking little over a month.
club.kobox.tv
جمعه 17 فروردین 1397 09:47 ب.ظ
Silver jewelry units have all the time been an enormous a part of the style trade.

Silver necklaces are perfect for any event and any outfit.
Joma Jewellery UK
جمعه 17 فروردین 1397 08:40 ب.ظ
The craftsmanship is so apt that the butterfly dangling is straightforward
to detach and to be worn as pendant. All about that new?
Joma Jewellery UK
جمعه 17 فروردین 1397 08:21 ب.ظ
The Duchess clearly loves the gift and has been spoted wearing it a number of times over the past few weeks.
Blundering Ben
جمعه 17 فروردین 1397 07:40 ب.ظ
One, in the event that recording ended up being produced in a hospital, where
had been the backdrop sound any particular one would hear?
Robert's Blow Boy
جمعه 17 فروردین 1397 03:22 ب.ظ
Many thanks, BofA!
Robert's Blow Boy
جمعه 17 فروردین 1397 02:15 ب.ظ
At the same time in the U.S. market, many companies were quite effective emphasizing their
foreign imported image.
سوالات آزمون آیین نامه
پنجشنبه 19 بهمن 1396 02:02 ق.ظ
خیلی عالی و ممنون
سرعت سایت
یکشنبه 15 بهمن 1396 03:41 ق.ظ
ممنون مطلب خوبی بود
How can we increase our height?
یکشنبه 2 مهر 1396 05:11 ق.ظ
When some one searches for his vital thing, so he/she wishes to be available
that in detail, so that thing is maintained over here.
How long do you grow during puberty?
شنبه 14 مرداد 1396 12:17 ق.ظ
Hi there, everything is going perfectly here and ofcourse
every one is sharing data, that's in fact good, keep up writing.
foot pain dehydration
جمعه 16 تیر 1396 09:43 ق.ظ
What's up i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this piece of writing i
thought i could also make comment due to this brilliant paragraph.
foot pain after running
پنجشنبه 1 تیر 1396 10:20 ب.ظ
Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?

I've been trying for a while but I never seem to get there!

Many thanks
http://talithaschuneman.weebly.com/
سه شنبه 2 خرداد 1396 08:53 ب.ظ
Greetings! Quick question that's completely off topic. Do you know how to make
your site mobile friendly? My web site looks weird when viewing from my apple iphone.
I'm trying to find a theme or plugin that might
be able to correct this issue. If you have any suggestions, please share.
Thank you!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر